Går du for sent i seng? Tips og trick til at komme i seng i tide

Jeg har en tendens til konsekvent at gå for sent i seng. Det skyldes nok, at jeg er b-mennesker, så det er nok en evig udfordring.

Ulemper ved at komme for sent i seng:

  • Nå man skal tidligt op næste morgen for at gå på arbejde, i skole eller uddannelsesinstitution så ender man ofte med at være træt hele dagen.
  • Ens partner synes det er trist at gå alene i seng.

Jeg har indsamlet en række forslag til hvordan man kan løse problemet med at komme for sent i seng:

Planlæg det at gå i seng

Læg tidsplan til at komme i seng i tide

Tag det at gå i seng til tiden alvorligt. Gør det til et projekt hvor du planlægger tiden, så du når de. Lidt på samme måde som at lære at komme til tiden. Du kan gøre det lidt rationelt:

  1. Beslut dig for et sengetidspunkt. Start med at finde ud af hvor mange timer du vil sove. Tag så udgangspunkt i hvornår du skal op næste morgen og regn så baglæns så du på den måde måde finder dit sengetidspunkt.
  2. Hvis du har sengetidspunktet, så kan det være en idé at indregne tid til at forberede sig til at gå i seng. Det kan være: Smøre madpakke, stryge tøj, børste tænder og lignende. Denne tid skal nu trækkes fra i din tidsplan. Det nye tidspunkt kan vi kalde klargøringtidspunktet til at gå i seng.
  3. Endelig kan det være en god idé at indregne ting man gerne vil nå i løbet af aftenen i sin planlægning til at komme i seng i tide. Det kunne f.eks. være at se et afsnit af sin yndligsserie på Netflix. Det kunne være at gå på Facebook og Instagram. Det kunne være at snakke med sine familiemedlemmer i husstanden. Altså noget man meget gerne vil nå inden man går i seng. Den tid disse ting tager skal så trækkes yderligere fra klargøringstidspunktet. Denne nye tid i planen kan vi kalde “Skal nå”-tidspuntet. Tanken med det er, at man ikke udsætter sengetiden fordi man ikke fik gjort de ting man absolut skulle nå. Derfor må disse ting planlægges så man starter på dem i tide.

Et eksempel på en tidsplan kunne nu se sådan ud:

20.40: “Skal nå”-tidspunktet (f.eks. browse sociale medier og se et netflixserafsnit))
22.10: Klargøringstidspunktet (tandbørstning og andre rutiner)
22.30: Sengetidspunkt (8 timer før man skal stå op)
6.30: Stå op

Evt. hjælpemidler planlægningen:

  • Funtionen Sengetid i i Ur-app'en på iPhoneKalenderfunktionen på på din smartphone.
  • Alarmfunktionen på din smartphone (iPhonen har sågar en funktionen hvor man kan planlægge sit sengetidspunkt).

 

 

Alternativ måde til at løse problemet med at komme for sent i seng: Sov eftermiddagslur
Hvis det ikke lykkes at komme tidligere i seng og man alligevel skal tidligt op, så er en mulighed også at tage en eftermiddagslur når man kommer hjem fra arbejde.

Tip til at tage en lille lur: hør taleradio
Et lille tip som virker godt for mig i forbindelse med at tage en eftermiddagslur er, at høre taleradio når man lægger sig. Sådan gør jeg:

  • Eksempel på posdacst/streamning af taleradio fra Radio24syv - millionærklubbernInstallér Radio24syv’s eller DR-radio’s app til til telefon.
  • Vælg en udsendelse som er spændende, som ikke irriterer dig og som du kan overleve ikke at høre det hele af (I gamle dage hørte jeg P1’s Orientering. Nu hører jeg Millionærklubben på Radio24syv).
  • Min oplevelse er, at man får sovet uden men at man af sig selv vågner igen inden alt for længe. Altså en slags powernap.